Остання редакція: 2021-05-01
Тези доповіді
Мультимедійні продукти в сучасному світі набувають широкої популярності. Актуальність методики полягає в застосуванні методу аналізу систем, що дозволяє формалізувати етапи проектування і тим самим уникнути великих помилок при прийнятті відповідних проектних рішень. Методика дає можливість будувати не тільки ієрархічні моделі оцінювання якості мультимедійних продуктів, а й моделі зі зворотними (холархічними) зв’язками, що найчастіше має місце на практиці.
Метою роботи є створення покрокової методики, що дозволяє формалізувати початкові етапи предметної технології проектування мультимедійних видань.
Об’єкт дослідження — предметна технологія проектування мультимедійних видань.
Предмет дослідження — методика формалізації предметної технології проектування мультимедійних видань.
Науковим результатом є створення методики формалізації предметної технології проектування на прикладі мультимедійного навчального посібника.
Практичним результатом дослідження є рекомендації з оцінювання якості альтернативних варіантів мультимедійних видань на основі змішаної ієрархічно-холархічної моделі.
Запропонована методика на базі МАС дає можливість будувати не тільки ієрархічні моделі оцінювання якості мультимедійних продуктів, а й моделі зі зворотними (холархічними) зв’язками або моделі змішаного типу. Такий підхід значно розширює сферу застосування методики, так як на практиці взаємозв’язок критеріїв спостерігається досить часто.
Умовно методику можна розділити на дві частини: підготовчу та основну. У підготовчій частині, де будуються мережі з рівнями і визначаються найбільш суттєві зв’язки між ними, від експерта потрібен лише односкладові відповіді, типу «так/ні», що суттєво зменшує вимоги до кваліфікації експерта та інтуїтивну складову результату оцінювання.
Отримані таким чином попередні результати використовуються для оптимізації основної структури моделі, до якої залучаються найбільш важливі критерії оцінювання з урахування тільки домінуючих критичних зав’язків. Крім цього, в основній частині методики відповіді експерта повинні узгоджуватися з відповідними ієрархічними рівнями порівнюваних пар критеріїв. Такий поділ дозволяє уникнути недоліків у відповідях експертів при формуванні матриць парних порівнянь за шкалою Сааті.
Перевагами запропонованої методики формалізації предметної технології проектування мультимедійних видань є: врахування зворотніх зв’язків між критеріями оцінювання та можливість будувати на цій основі холархічні моделі; визначення критичних зв’язків, які найбільше впливають на якість порівнювальних мультимедійних продуктів; обчислення кількісних значень кожного критичного зв’язку.
До недоліків створеної методики формалізації предметної технології проектування мультимедійних видань слід віднести те, що вона орієнтована на оцінку лише однієї категорії (переваги) якості мультимедійних продуктів, в той час як недоліки, перспективи, а також ризики впровадження не розглядались.
В процесі використання запропонованих результатів можуть накладатися наступні обмеження суб’єктивного характеру: для впровадження всіх критеріїв розробленої методики передбачається використання спеціалізованого програмного забезпечення; шкала Сааті не може бути застосована для великого розбігу кількісних значень показників або критеріїв.
Подальшим напрямом дослідження може стати створення моделі з холархічними зв’язками не тільки між критеріями кластерів, а і між самими кластерами — категоріями. Тому в подальшому доцільно розширити запропоновану методику додаванням стандартних SWOT-категорій типу: недоліки; перспективи; ризики.