Остання редакція: 2021-05-01
Тези доповіді
Поема Гомера «Іліада» уславлює доблесть, героїзм, силу розуму, стійкість у випробуваннях долі та засуджує війну як противного людського розуму події. Скільки існує людство, стільки воно і засуджує війни. Але, на жаль, на нашій землі не перестають гриміти постріли, рватися бомби, гинути люди. Ця проблема залишається злободенною і тому питання переосмислення природи людини, її чесноти та вади на прикладі створення ілюстративного ряду до поеми Гомера «Іліада» є актуальним.
Метою роботи є проведення сюжетно-композиційного аналізу попередніх видань «Іліади» Гомера для визначення власного підходу до ілюстрування.
З використанням сюжетно-композиційного аналізу було проаналізовано 20 видань «Іліади» Гомера виданих в різні часи. Особливу увагу серед них привертають видання, проілюстровані художниками М. І. Піковим, Д. С. Бісті та Д. Флаксман. У роботах М. І. Пікова та Д. Флаксман простежується безпосереднє слідування сюжетній лінії і відображення ключових сцен поеми, тоді як Д. С. Бісті вдалося створити візуальний ряд, який скоріше не розкриває сюжет, а відображає загальний тематично-емоційний характер поеми. Слід зазначити, що у художників була застосована однакова стратегія щодо ілюстрування поеми. Створені ними ілюстрації являють собою заставки, і розміщуються на початку кожної пісні у верхній частині сторінки. Загалом простежується однаковість щодо вибору сюжетів для малюнків, а змінним є: композиційне рішення, кут зору та трактування тієї чи іншої події.
Техніка виконання ілюстрацій — ксилографія (М. І. Пікова та Д. С. Бісті) та гравюра (Д. Флаксмана), відповідно всі їх ілюстрації чорно-білі. На відміну від ілюстрацій М. І. Пікова та Д. Флаксмана, в яких відсутня будь-яка стилізація, Д. С. Бісті під впливом мотивів чорно-фігурної кераміки, знайшов власний стиль в передачі образів персонажів. Композиція ілюстрацій усіх трьох художників відкрита, але у М. І. Пікова та Д. Флаксмана вони відсікаються власними полями, а Д. С. Бісті дає своїм персонажам або елементам ілюстрацій часом виходити за власні рамки, що створює певну динаміку та рух. Всі проаналізовані видання, переважно чорно-білі, що на нашу думку, звужує можливості сучасного оформлення книжок.
Для вибору нової концепції художньо-технічного оформлення видання Гомера «Іліада», техніки ілюстрування та сюжетної лінії ілюстрацій було застосовано експертне опитування, яке проводилось на базі аналізу ескізів за трьома показниками: ступінь повноти відображення змісту в ілюстраціях; цілісність ілюстративного ряду; естетична цінність ілюстрацій. Як експерти було залучено фахівців в області ілюстрування і художньої діяльності.
В ході експертного опитування головним параметром визначено естетичну цінність ілюстрацій. У запропонованих ескізах перевага надана кольоровим ілюстраціям виконаним з використанням комп’ютерної графіки з сюжетною лінією, яка складається зі сцен, серед яких: поранення Менелая, смерть Патрокла, виготовлення Гефестом зброї для Ахіллеса, перемога Ахіллеса над Гектором, викуп тіла Гектора батьком Пріамом.
Отже, проведений аналіз дав змогу оцінити здобутки вибору сюжетно-композиційних прийомів оформлення попередніх видань поеми Гомера «Іліада» з метою створення нового, актуального видання у сучасних реаліях.