Остання редакція: 2020-04-21
Тези доповіді
Сьогодні на медіа ринках спостерігається активна видавнича діяльність у аспекті випуску мультимедійних навчальних видань, адже ця ніша віднедавна стала затребуваною учнями та освітянами. Значної популярності цей тип видань набув завдяки основній із переваг діджитал-середовища — інформаційній насиченості. Вона виражається в тому, що мультимедіа інформаційно є більш щільним простором, аніж традиційні засоби передачі інформації. Так, одна паперова сторінка тексту містить близько 2 Кб інформації, яку викладач озвучує в середньому протягом 1–2 хвилин. За цей самий час повноекранне відео може відобразити близько 1,2 Гб інформації. Важливу роль у поширенні мультимедійних навчальних видань відіграє й психофізіологічний фактор: згідно з дослідженнями психологів, більшість людей запам’ятовує 5 % почутого й 20 % побаченого, проте, одночасне використання аудіо- та відеоінформації дає змогу підвищити цей показник до 40–50 %. Як зазначають дослідники, мультимедійні засоби ефективно впливають майже на всі органи чуття реципієнта: поєднання друкованого тексту, графічного зображення, рухомого відео, статичних фотографій і аудіозаписів створює активне кероване комунікативне середовище, в якому здійснюється ефективне навчання. Як результат, застосування мультимедійних матеріалів скорочує час навчання майже втричі, а рівень запам’ятовування завдяки одночасному використанню зображень, звуку та тексту зростає на 30–40 %. Переваги використання мультимедійних технологій у освітньому процесі доведені в багатьох наукових роботах і підтверджені викладацькою практикою. У вітчизняній літературі наголошено на великому потенціалі мультимедійного контенту: він допомагає розвивати творчу уяву, активізує інтелектуальну діяльність особистості, наочно подає навчальний матеріал, формує можливість моделювати реальні явища навколишнього середовища. Дослідники підкреслюють важливість емоційного компоненту в процесі сприйняття мультимедійних текстів, оскільки він забезпечує формування мотивації до навчання. Для успішного навчання важливо, щоб у процесі сприйняття матеріалу брали участь якомога більше аналізаторів. На першому місці, за значимістю та ефективністю, в умовах застосування новітніх аудіовізуальних засобів навчання, перебувають комбіновані зорово-слухові види сприйняття, за ними — зорові й слухові. Таким чином, одночасна дія складного комплексу подразників на різні аналізатори дозволяє впливати з особливою силою та емоційністю. Тому учень, який сприймає інформацію за допомогою мультимедійних підручників, знаходиться під впливом потужного інформаційного потоку, що створює необхідну емоційну основу та забезпечує високу ефективність засвоєння навчального матеріалу.