Остання редакція: 2020-04-17
Тези доповіді
Сучасна пакувальна індустрія вражає своїм різноманіттям: сьогодні можна замовити паковання майже під усі види продукції різних розмірів і конструкцій, обмежених лише фантазією майстрів. Розглянемо частину пакувальної індустрії, що спеціалізується саме на ексклюзивних зразках. Ексклюзивні паковання — це ті, що мають певні особливості, які притаманні тому чи іншому виду продукції, що відрізняють їх від звичайних паковань. Такі паковання мають більш широке призначення адже окрім захисту та транспортування товару, вони мають прикрашати внутрішній продукт, створювати з ним неповторну композицію та загалом підіймати настрій покупця. Їх часто використовують як рекламу адже увагу, перш за все, привертає саме паковання, а вже потім його вміст і чим цікавіший дизайн паковання, тим більші продажі має сам продукт. Для визначення відмінностей між дизайнами звичайних та ексклюзивних паковань, було розглянуто декілька їх видів і проаналізовано науково-технічну літературу, а результати систематизовано у вигляді схеми, наведеної на рисунку.
Проанналізувавши систематизацію слід зазначити, що за ексклюзивність відповідає форма конструкції, вид оздоблення та застосованих витратних матеріалів і наявність додаткових елементів у пакованні. Найчастіше для виготовлення ексклюзивних паковань використовують лакове покриття та друк спеціалізованими фарбами, наприклад металізованими, люмінісцентними або УФ-фарбами. Конструкція паковання може бути різноманітною: від звичайної прямокутної до незвичної, наприклад, у формі серця або квітки. Зазвичай саме ексклюзивні зразки характеризуються цікавою конструкцією, відмінною від форми паралелепіпеда. Для додавання незвичайного вигляду, паковання може мати різноманітні технології скріплення: з або без клею, мати різноманітні замки, клапани або суміщати у собі декілька різних видів скріплення. Фігурні отвори — частий атрибут ексклюзивних паковань, у поєднанні з прозорою плівкою виконують роль віконця, крізь яке можна побачити продукт. Отже, визначальною у виготовленні ексклюзивних картонних паковань є, насамперед, ідея, що воно має привертати до себе увагу. Для цього технологи та дизайнери використовують як незвичність самої форми паковання, так і оздоблювальні елементи: тиснення фольгою, використання незвичних фарб, додавання до паковання замків різної конфігурації тощо. Важливу роль грає графічний дизайн паковання: вичурні шрифтові конструкції та яскраві кольори, наприклад, золотий, срібний або чорний матовий, додають пакованню елегантності, що дозволяє віднести таку продукцію, як сувенірну, до розділу «ексклюзивних».