Остання редакція: 2019-03-05
Тези доповіді
The polygraphic design and filling of editions for reading adult children on the Ukrainian publishing market is analyzed. Attention is paid to the lack of specific requirements for such publications. Requirements for their composition and design are offered.
Батьки самі обирають видання для дошкільнят, за яким ті зростатимуть, формуватимуться як особистості, адже дитина, яка ще не освоїла читання, самостійно опрацювати матеріал не може. При цьому дорослі зазвичай керуються власними смаками, звертають увагу на інформаційне наповнення, відповідність оформлення видання віковим особливостям дитини тощо, власне купують книги «для себе», щоб навчити й розвинути ті чи інші здібності.
Видання для читання дорослими дітям, особливості їх наповнення, художнього оформлення тощо й досі не проаналізовано. Проте на видавничому ринку подібних видань багато.
Обов’язковою частиною видань для дошкільнят мають бути методичні рекомендації та пізнавальна інформація для батьків. Ці методичні матеріали здебільшого мають:
- підкреслювати особливості сприйняття певного матеріалу дітьми конкретної вікової категорії;
- містити поради щодо трансформації поданого матеріалу, якщо він є надто складним, або щодо його адаптування для конкретної дитини;
- наголошувати на тому, які вміння розвиває матеріал, які цінності прищеплює чи яку виховну функцію виконує.
За Державними стандартами України, якщо видання спрямоване на дві й більше вікові категорії, його поліграфічне виконання має відповідати вимогам до видань тієї групи, цільовою аудиторією яких є діти молодшої вікової категорії.
Видання, у вихідних відомостях якого зазначається «Для читання дорослими дітям», оформлюють із мінімальним дотриманням вимог до видань, призначених дітям дошкільного віку.
Видання для читання дорослими дітям повинні містити практичні рекомендації для батьків і можуть мати технічне оформлення з мінімальним дотриманням вимог. Зовнішнє оформлення повинно відповідати вимогам у випадку, якщо передбачена взаємодія дитини з виданням за рахунок ілюстративного матеріалу.